RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Fietsersbond (Han Solo)
Plaats Utrecht
Datum 18 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Met deze maatregel verschuift de overheid het probleem van snelheidsverschil tussen weggebruikers op dezelfde rijbaan alleen maar. Een snorfiets binnen de bebouwde kom naar de rijbaan sturen waar een maximum van 50 kilometer geldt, is vragen om problemen. Een snorfiets hoort bij ons fietsers op het fietspad. Bovendien zou het gaan om locale situaties waar de snorfiets naar de rijbaan gestuurd wordt. Dat zorgt voor verwarring op de route van een snorfietser en een woud aan borden. Iets waar de bromfietser in Utrecht nu al mee te maken heeft. Nee, we zullen rekening moeten houden met elkaar. In Utrecht is het aantal snorfietsen sinds 2007 enorm toegenomen. Op basis van RDW gegevens is de grootste groep bezitters van snorfietsen in Utrecht 40-60 jaar oud. De groep 16-18 jarigen in bezit van een snorfiets is juist enorm gedaald. Veel mensen van de Fietsersbond doen helaas graag anders geloven. Ik vind dat dan ook raar dat de bond wel graag snorfietsen van helmplicht wil voorzien maar zelf pertinent tegen helmplicht is voor haar eigen favoriete vervoermiddel. Electrische fietsen en de nog snellere Speed Pedelec halen ook makkelijk 25 km/u!
En die snelheid is een kwestie van handhaven. Als er een maximale snelheid door de overheid is afgesproken voor deelnemers aan het verkeer dan moet je ook het handhaven organiseren. En als je dat als overheid nalaat moet je bepaalde verkeersdeelnemers daarom niet gaan discrimineren. Op de snelweg mag een auto die in staat is 180 kilometer per uur te rijden toch ook blijven? Wat wel een maatregel zou kunnen zijn is dat er een maximale breedte aan scooters en snor- en bromfietsen gesteld wordt. Maar ja, mogen twee fietsers dan eigenlijk ook niet meer naast elkaar blijven fietsen?
We moeten het bij feiten houden en niet alleen bij gevoelens:
Er is (ook in Utrecht) geen duidelijke registratie van ongevallen met gewonde fietsers waar een brom- of snorfiets de oorzaak of bij betrokken was. Toch wordt vaak beweerd dat brom- of snorfietsen de oorzaak zijn van ongevallen met fietsers op het fietspad. En dat het weren van hen het aantal ongevallen zal doen afnemen. Ik ben erg benieuwd naar de spectaculaire cijfers in 2017 als het eerste jaar er op zit dat bromscooters van de fietspaden in Utrecht geweerd zijn.
En als het gaat om de drukte op het fietspad. Als een A2 verbreed kan worden omdat het te druk werd, waarom kan een fietspad voor fietsers en snorfietsers dan niet verbreed worden?