RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
DHr. P. Snellens
|
Plaats
|
Amstelveen
|
Datum
|
10 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Reeds in 2014 heb ik de minister en Tweede Kamer gewezen op het gevaar wanneer met name lichte snorfietsen, zoals Solex, Spartamet en Berini M13, van het rijwielpad af moeten en dan tussen het autoverkeer rijden.
Het snelheidsverschil tussen een snorfiets (25 km/u) en een motorvoertuig (50 km/u en hoger) is veel groter dan dat tussen een fietser en een snorfiets.
Snorfietsers gaan dan werken als snelheidsremmers voor het overige verkeer. Bumperklevers worden spatbordklevers. Hoe veilig kan men zich voelen met een vrachtauto of bus op 1 meter van je achterspatbord? Ook zal men proberen de snorfietser van de weg af te drukken. Het dragen van een helm zal daar niets aan veranderen.
Juist veel ouderen maken nog gebruik van het zgn rijwiel met hulpmotor. Moeten zij hun mobiliteit dan maar opgeven omdat het te gevaarlijk wordt?
Het is jammer dat de minister niet naar rede heeft geluisterd en toch met dit wetsvoorstel komt. Er is blijkbaar een sterke (gesubsidieerde?) lobby bezig geweest.
Wanneer dit wordt ingevoerd dan zullen er zeker doden en zwaargewonden vallen. Wie neemt dat voor zijn verantwoording?
Uit het RVV 1990: "snorfiets = bromfiets die blijkens de gegevens in het kentekenregister of het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs is geconstrueerd voor een maximumsnelheid die niet meer bedraagt dan 25 km per uur".
DIT MOET HET UITGANGSPUNT ZIJN VOOR ELKE VERKEERSMAATREGEL AANGAANDE SNORFIETSEN.
Dat er soms snorfietsen/scooters zijn die harder (kunnen) rijden doet daar niets aan af. Dat is een zaak van handhaving.
Beweringen dat wel 90% van alle snorfietsen te hard rijden en/of zijn opgevoerd is een broodje aap verhaal en worden niet gestaafd door objectief en gedegen onderzoek.