RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
Amsterdam's Scootercity (Dhr. E.J.M. Rouwenhorst)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
11 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Geachte heer / mevrouw,
- Het verschil in snelheid tussen de auto’s en snorscooters is te groot waardoor er een zeer gevaarlijke situatie ontstaat waarbij een helm niet voldoende bescherming kan bieden.
- De infrastructuur op de rijbaan is óók niet ingericht op dit verschil in snelheid waardoor er enerzijds irritaties zullen ontstaan bij de autorijder wanneer deze achter een langzame snorscooter rijdt en anderzijds levensgevaarlijke situaties zich voor zullen bij het geval van inhalen.
- HetEr wordt nu een hele grote groep scooterrijders gedupeerd. Ook de snorscooters die buiten de zones wonen maar hier toch af en toe rijden, zullen een helm moeten gaan meedragen of deze zones vermijden. Kortom, de maatregel impliceert eigenlijk een helmplicht voor alle snorscooterrijders in de stad.
- De maatregel zal opvoeren van snorscooters in de hand werken omdat het merendeel zich niet veilig zal voelen met 25 km/u tussen de auto’s. Dit zal gevaarlijke situaties teweeg brengen op fietspaden buiten de zone’s en daarmee vrezen wij voor een averechts effect van de maatregel.
Ik wil oproepen voor een strengere handhaving op opgevoerde scooters. Sinds de WOK melding twee jaar geleden werd ingevoerd bij een gemeten snelheid van meer dan 34 km/u, worden er meer snorscooters afgevoerd qua snelheid dan opgevoerd. Op de juiste manier handhaven heeft dus wel echt effect en zal de veiligheid op alle fietspaden (dus niet alleen de knelpunten waar de maatregel van kracht moet worden) verbeteren. Wij zijn dan ook voorstander van een WOK melding al bij 31 km/u. Eigenlijk is door de slechte handhaving de grote groep snorscooterrijders nu de dupe.
Met vriendelijke groet,
Ewoud Rouwenhorst
06-54765301
ejmrouwenhorst@hotmail.com