RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam PJH Pierard-Lestoille
Plaats Amsterdam
Datum 28 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Dat bepaalde padden wel en andere niet toegankelijk zijn voor snor scooters zul alleen leiden tot verwarring en uiteindelijk tot geen handhaving en minder veiligheid voor alle betrokkenen. Alleen een “clear cut” regel zul zorgen voor een werkelijke handhaving. Een agent hoeft niet uit te leggen dat het hier wel en daar niet kan (en de betrapte rijder doen alsof hij het niet wist), dat je ook als de grootste deel van je rit geen helm verplicht is (op de fietspad) het wel op de rijweg zo is (dus dat je voor de hele rit eigenlijk op moet hebben, wie gaat nou even stoppen om het aan/uit te doen onderweg?). De handhaving zul eigenlijk het meest rusten op zo'n “clear cut” regel, door sociale interactie. Als de scooter niet meer mag in heel Amsterdam, zullen de Amsterdamse fietsers ook niet meer afwijken voor een inhalende scooter op de fietspad en de scooters zullen van zelf uit gemak op de weg meestal blijven. Dat werkt echer alleen als de regel geldt voor heel Amsterdam en niet maar beperkte fietspad segmenten.
Naast de inhoudelijke argumenten door mij of andere aangebracht, zie ik in deze zak het falen van de politiek. Na jaren studies, aanbevelingen tbv veiligheid, en een brede draagvlak werden de scooters uiteindelijk verbannen naar de rijweg waar ze overal in de wereld ook horen ondanks een hardnekkig en onbegrijpelijk onwil van de politiek. Door een mazen in de wet, en de “uitvinding” van de snor scooter kwam de scooter toch terug op de fietspad met alle nare consequenties daarvan. Toch kost het weer jaren om maar op stadnivo deze veiligheid regel weer uit te voeren (alle typen scooters op de rijweg), en het is weer het onwil van de politiek die het tegen houdt. Ik word IEDERE DAG met de nare gevolgen van de scooters op de fietspad geconfronteerd, daarmee word ik IEDERE DAG herenigd aan het onwil van de politiek om dit op te lossen. Alle veiligheidsadviezen zijn sluitend, in het hele land, is scooter op de stedelijk fietspad afgeraden, alle andere fietspad gebruikers willen die weg, doe het gewoon, en als het niet landelijk is, laat het gebeuren in mijn stad (Amsterdam) waar het meest acuut is.