RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Maak smalle fietspaden niet verplicht C Stoffels
Plaats Amsterdam
Datum 7 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Maak de smallere fietspaden -alle fietspaden in de binnensteden- facultatief voor zowel fietsers als snorscooters. Dan is het gehele probleem opgelost. Het verwijzen van snorscooters naar de rijweg betekent net als in de huidige situatie een enorme achterstelling van het voertuig fiets. Ik zie voortdurend lege, ongebruikte rijbanen voor auto's en daarnaast smalle fietspaden met lange fietsfiles en opstelruimtes die aan zes fietsers ruimte bieden ipv aan de noodzakelijke 40-80 fietsers (bv Waterlooplein Amsterdam, De Clerquestraat, Amsterdam.
De oorzaak van de hinder is niet de snorscooter, maar het anachronisme om een tweetakt motor te tolereren. Verbiedt de motor van de snorscooter maar niet de mobiliteit van de langzaam-verkeer-transportmiddelen.
De tegenstelling fiets-snorscooter is een valse tegenstelling.
De meeste hinder op de fietspaden komt niet door de snorscooter maar door de ongeschiktheid van veel fietspaden als rijwielpad. In de omgeving van een Albert Heijnvestiging gebeuren 10-20 fietsbotsingen per dag. Deze worden meestal NIET veroorzaakt door snorscoooters.