RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Bethuel Heldt
Plaats Amsterdam
Datum 4 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
De snorfiets op het fietspad rijdt zelden langzamer dan 25km/u. Een snorfiets gedraagt zich (in Amsterdam tenminste) als een brommer. Een snorfiets kan ook veel harder dan 25km/u. Uit metingen van Rijkswaterstaat is gebleken dat 96% van de snorscooters te hard rijdt (gemiddeld 34 km/u wat bijna het dubbele is van de snelheid van een fietser.)
Daarom horen snorfietsen niet op het fietspad thuis. De reden dat mensen op een snorfiets stappen is niet omdat men langzamer dan een brommer wil rijden maar omdat men geen helm wil dragen (haar in de war).
In de praktijk is gebleken dat het blauwe kentekenplaatje niet werkt. Het zou afgeschaft moeten worden. Snorfietsen worden vaak al opgevoerd verkocht bij de winkel. Het zijn in feite begrensde brommers. Dat begrenzen maakt ze ook nog een extra vervuilend. Een brommer is al erg vervuilend. Maar een begrensde brommer is nog veel vervuilender.

Helmplicht en naar de rijbaan vind ik een heel goed idee. Maar dan wel overal. Niet in de ene straat wel en de andere straat weer niet. Dat is verwarrend voor iedereen. Men zal zich er zeer waarschijnlijk niet aan houden. En het is erg gevaarlijk. Snorfietsen zullen gaan slingeren van rijbaan naar fietspad. En dat lost dus weinig op. Sterker nog, ik denk dat het probleem groter kan worden.