RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam drs K.M. Reuchlin-Schreuder
Plaats Amsterdam
Datum 22 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Brommers geven op de fietspaden ENORM veel overlast. Ze zijn te breed ze rijden vrijwel zonder uitzondering te hard en duwen fietsers weg. Bovendien is het bekend dat de afgeknepen motoren ENORM veel fijnstof uitstoten. (zie https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/leefomgeving/mobility-logistics/reduceren-van-uitstoot-door-voertuigen/emissiemetingen-aan-tweewielers/) Bij de (fiets)stoplichten doen de brommers op een opdringerige en vervelende manier hun best om vóór de fietsers te gaan staan en ze staan dan op korte afstand van de fietsers hun fijnstof recht in het gezicht van de fietsers te spuiten. Op deze manier is fietsen voor de ongezonder dan alle andere manieren van vervoer, het is bekend dat de concentraties ziekteverwekkende stoffen lokaal (recht achter een brommer) onverantwoord hoog zijn. Dit is een heel serieus gezondheidsrisico boven op alle andere nadelige effecten van de brommers.

Verder zijn er bij veel wegen losliggende fietspaden aangelegd. Op bijvoorbeeld de Rijnstraat (ter hoogte van Uiterwaardenstraat) ontstaat hierdoor voor overstekende voetgangers (denk aan kinderen) een extra gevaarlijke toestand. Er staat daar wel een voetgangers stoplicht dat auto’s tegenhoudt, maar de kinderen moeten ook nog 2 losliggende fietspaden oversteken, waar geen stoplicht staat en wel onverantwoord hardrijdende brommers op rijden. Heel gevaarlijk.

Het lijkt mij voor alle betrokkenen het duidelijkst wanneer bromfietsen op ALLE fietspaden in Amsterdam verboden worden