RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam dr.ir. R.M. Kager
Plaats Okkenbroek / Amsterdam
Datum 22 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
1. Het is mijn professionele overtuiging dat het de sterke voorkeur verdient de scheiding niet lokaal maar zonaal te regelen, om vergelijkbare redenen waarom ook 30 km zones, 60 km zones, parkeerzones etc zonaal geregeld worden en niet per aparte weg, wegvak of parkeerplaats. Mijn bezwaar tegen het huidige voorstel dat uitgaat van lokale regeling, is dat dit een te grote barriere opwerpt tot daadwerkelijke invoering in zowel besluitvorming (onduidelijk), praktische uitvoering (plaatsing onderborden, communicatie) en handhaving (teveel ruimte voor discussie en argumentatie voor overtreders)

2. Ik maak bezwaar tegen de hoge mate van nationale inmenging in lokale beslutivorming door de voorgestelde wijziging van art. 14 met de toevoeging van artikel 14a. Ik wil nadrukkelijk ervoor pleiten dat de voorgestelde toevoeging zich slechts beperkt dat een lokaal verbeersbesluit benodigd is, maar niet dat in deze toevoeging wordt gespecificeerd en voorgeschreven hoe dit verkeersbesluit dient te zijn, dat is aan de lokale besluitvorming en niet anders dan voor overige verkeersbesluiten.

3. Ik ondervind dagelijks gevaarlijke situaties veroorzaakt door snorfietsen, gevaarlijk voor mezelf of gevaarlijk voor anderen. Tevens adem ik dag in dag uit verontreinigende lucht in, welke disproportioneel door deze (marginale) vervoerwijze wordt uitgestoten. De grote onvrede over snorfietsers wordt in steden door -ik schat- minimaal 75% van de bevolking en de bezoekers gedragen. Ik vind onacceptabel dat bij een dergelijke grote opposite tegen deze vervoerwijze op essentiele zaken als veiligheid en luchtkwaliteit het Rijk een dusdanig halfzachte en temporiserende beleid voert en heeft gevoerd. Geef gemeenten de volle vrijheid het beleid inzake te voeren waartoe zij zelfstandig kunnen besluiten. De voorgestelde beperkingen aan deze vrijheid beoordeel ik als onuitvvoerbaar, onzorgvuldig, onredelijk en veiligheid en leefkwaliteit schadend. Het Rijk blijft met deze te late en te halfzachte aanpassing van het RVV verantwoordelijkheid dragen voor de vele ongevallen op fietspaden veroorzaakt door snorfietsers in alle gemeenten waar een meerderheid is voor het weren van snorfietsers van het fietspad.