RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Mr. Vincent Buitelaar
Plaats Amsterdam
Datum 8 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het verschil in snelheid tussen de auto’s en snorscooters is te groot waardoor er een zeer gevaarlijke situatie ontstaat waarbij een helm niet voldoende bescherming kan bieden.

De infrastructuur op de rijbaan is óók niet ingericht op dit verschil in snelheid waardoor er enerzijds irritaties zullen ontstaan bij de autorijder wanneer deze achter een langzame snorscooter rijdt en anderzijds levensgevaarlijke situaties zich voor zullen doen bij het geval van inhalen.

Er wordt nu een hele grote groep scooterrijders gedupeerd. Ook de snorscooters die buiten de zones wonen maar hier toch af en toe rijden, zullen een helm moeten gaan meedragen of deze zones vermijden. Kortom, de maatregel impliceert eigenlijk een helmplicht voor alle snorscooterrijders in de stad.

De maatregel zal opvoeren van snorscooters in de hand werken omdat het merendeel zich niet veilig zal voelen met 25 km/u tussen de auto’s. Dit zal gevaarlijke situaties teweeg brengen op fietspaden buiten de zones en daarmee vrezen wij voor een averechts effect van de maatregel.

Mvg, Vincent