RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
politie Midden-Nederland (ip H.P.T. Jansen)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
10 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het ontwerp van deze regeling leidt m.i. tot onpraktische situaties. Ten eerste zal de aanwzijzing door de wegbeheerder plaatselijk zijn. Dat betekent dat de snorfietsen dan wel en dan niet zijn helm moet gebruiken. Bij voor de voor de sorfietser onbekende gebieden weet hij nooit of hij van de helm gebruik zal moeten gaan maken. De snorfiets is juist bedacht om zonder helm te rijden, het grote onderscheid met de bromfiets. Bij invoering zal de helm dus altijd mee moeten. Daarnaast is de vraag t.a.v. de helm hoe je om wil gaan met eventuele passagiers. Het ligt in de rede deze ook mee te nemen in de helmdraagplicht, maar stuit op dezelfde praktische bezwaren. Als laatste kan het meevoeren van de helm - bijv. aan het stuur - gevaarlijke situaties opleveren.
Vervolgens is er de parallel met de electrische of trapondersteunde fiets. Ook deze kan vaak een snelheid behalen die de 25 km/h benadert.
Als laatste is er de handhaafbaarheid. Juist door de versnippering van de door de wegbeheerder te bepalen situationele toepassing veroorzaakt het voorstel onduidelijkheid voor de burger en de opsporingsinstaties. Hierbij rijst de vraag aan welke instantie de handhaving wordt opgedragen, de gemeentelijke toezichthouders, de politie of wellicht allebei.
Op gond van de hierboven genoemde dilema's ben ik geen voorstander van invoering van het voorstel.