RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam dhr. F. Henke
Plaats Amsterdam
Datum 3 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Te zien aan alles wat er voorbij suist op het fietspad bestaan er volgens mij in Amsterdam geen scooters die niet opgevoerd zijn. In de binnenstad banen ze zichzelf een weg ten koste van alles, desnoods tussen voetgangers op trottoir of zebrapad. Uitgebreidere handhaving hierop is peperduur en daardoor nagenoeg onuitvoerbaar. De plaag is gewoon te groot geworden.
Veel scooters zijn van zichzelf al extra breed, en door zijspiegels is hun formaat nog ongeschikter voor breedte fietspad.
Buiten de ring fietsen veel scholieren naar school en het verschil in snelheid maakt het voor hun ook levensgevaarlijk. Zeker op een minder druk fietspad geven ze vol gas. Snelheid minderen is geen optie voor scooterrijders.
De huidige scooters hebben niets meer te maken met waarvoor de oorspronkelijke snorfietsen destijds ingesteld zijn. Als er een categorie gecreëerd kan worden, kan dat ook worden teruggedraaid als blijkt dat het gevaarlijk geworden is.
Handhaaf alleen de categorie bromfietsen, en laat deze met helm op de rijbaan rijden. Dat auto's hun snelheid aan moeten passen aan de snelheid van bromfietsers is pluspunt, geen minpunt. Signaleren van een bromfietser zonder helm is ook qua handhaving eenvoudiger.