RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
M. Bardet
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
5 november 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het is een goede zaak dat er eindelijk beweging in dit dossier komt en snorfietsers werkelijk naar de rijbaan kunnen worden verplaatst. Tegelijk vind ik het teleurstellend dat de motivatie hiervoor uitsluitend gevonden wordt in problemen met de doorstroming op drukke fietspaden. Natuurlijk is dit één aspect, maar een ander aspect, dat alleen terzijde genoemd wordt, is m.i. zeker zo belangrijk: de veiligheid van fietsers op alle fietspaden, dus niet alleen de drukke.
Er bestaat een groot verschil tussen de wettelijke context waarin snorfietsen zich altijd aan de snelheidslimiet van 25 km/u houden en de werkelijke situatie (in ieder geval in Amsterdam) waarin de meerderheid van de snorfietsers aanmerkelijk harder rijdt en zich dus feitelijk als bromfiets gedraagt. Kennelijk zijn de autoriteiten niet in staat om effectief te handhaven op snelheidsovertredingen. Het in de praktijk grote snelheidsverschil tussen snorfietsers en reguliere fietsers levert ook op de minder drukke fietspaden buiten het centrum zeer frequent gevaarlijke situaties op. De kans op letsel of erger is daarbij nog eens vergroot door de grote massa van een snorfiets.
Deze praktische observatie leidt ertoe dat snorfietsers bij voorkeur overal van de fietspaden geweerd moeten worden, niet alleen waar het druk is. Als het in stadscentra vanuit verkeersveiligheidsstandpunt verantwoord is om snorfietsers - net als bromfietsers - op de rijbaan te laten rijden dan is er geen obstakel om dit overal te doen. Het enige obstakel zou kunnen zijn dat een groter aantal snorfietsers zal moeten investeren in de aanschaf van een helm: een bescheiden bedrag in verhouding tot de prijs van het vervoermiddel.
Ik pleit ervoor snorfietsen gelijk te stellen aan bromfietsen en ze te onderwerpen aan de verkeersregels voor bromfietsen.