RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Mark Hazeleger
Plaats Amsterdam
Datum 24 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Het is jammer om te zien dat de fietslobby de overhand lijkt te krijgen en dat de belangen van de snorscooter bestuurders geheel naar de achtergrond gedwongen worden. Alsof fieters niet zelf de hand eens in eigen boezem kunnen steken: bakfietsen, mobiele telefoons, en, in veel gevallen een totaal negeren van de verkeersregels door fietsers dragen zeker ook niet bij aan de coëxistentie van fietsers en snorscooters op het fietspad.

Als iedereen zich aan de regels houdt mag een snelheidsverschil van 10km/u tussen fietsers en snorcooters geen probleem zijn. Dit snelheidsverschil wordt gezien als zeer gevaarlijk en de oplossing is dan om snorscooters te verbannen naar de rijbaan waar het snelheidsverschil oploopt naar 25km/u (en vaak hoger) ten opzichte van het overige, gemotoriseerde verkeer. Deze enorme verhoging van het risico voor snorscooter bestuurders vang je niet op met een simpel "dan moet je maar een helm opzetten".

Zelfs voor normale 45km/u bromscooters is het gebruik van de normale rijbaan al een serieuze opgave, aangezien ook daarbij hun absolute maximumsnelheid lager ligt dan de toegestane snelheid op de rijbaan.

Het lijkt mij dat de wetgeving gericht moet zijn op de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers. De fietslobby claimt nu het exclusief gebruik van een stuk van de openbare ruimte dat bedoeld is voor de bescherming van alle zwakkere verkeersdeelnemers.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over lig-, race- en e-fietsers die wel onhoorbaar met hogere snelheden dan een snorscooter over de fietspaden razen en door hun bouw bovendien minder wendbaar zijn dan scooters. Wat gebeurt daar dan mee? Zijn dat dan de volgende die naar de rijbaan verbannen worden? Zodat normale fietsers zich nog onbekommerder op het fietspad kunnen bezighouden met allerlei andere zaken dan verkeerdeelname?