RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam L. Hamel
Plaats Amsterdam
Datum 27 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Aan de ene kant is het goed dat de mogelijkheid geschapen is voor gemeentes om de snorfietser van het fietspad te weren. Aan de andere kant is het een halfslachtig besluit dat veel verwarring en onduidelijkheid zal creeren omdat het maar in bepaalde gevallen geldt. Een druk fietspad, wat is dat en wanneer geldt dat? En mogen de snorfietsers met blauw nummerbord (en bromfietsers met geel nummerbord) dan naar believen scheuren op zogenaamd stille fietspaden? Het was een veel beter besluit geweest snorfietsers ten allen tijde naar de rijbaan te verplaatsen. Zo weten snorfietsers en fietsers waar ze aan toe zijn. Snorfietsers met helm op tussen de auto's waar ze thuis horen met hun snelheid, lawaai en vervuiling. Ook nu al wisselen blauwe (en gele) nummerplaten afhankelijk van de verkeerssituatie van fietspad naar rijbaan en omgekeerd. Dat gaat met dit besluit nog veel extremer plaatsvinden. En wie treedt er tegen op? Helemaal niemand, handhaving ho maar. Als duidelijk is dat snorfietsers niet op het fietspad thuishoren dan kunnen de fietsers tenminste een vuist maken. En dan kunnen we deze categorie ook uit de parken weren. En dan kunnen de gele nummerplaten niet meer meedoen aan het gedrag van de blauwe nummerplaten.
En als we dan de veiligheid van de fietser vooropstellen dan moeten ook de sneller dan 25 km per uur rijdende elektrische (bak)fietsen en de veel te brede stinkende Canta's met hun 45 km per uur (en het zijn vaak helemaal geen invalidewagens ook nog) van het fietspad en uit de parken geweerd worden.
Overigens vind ik de snorfiets, bromfiets en brommerCanta volkomen achterhaalde vervoermiddelen in deze tijd met terecht veel aandacht voor het milieu. Gemeentes zouden deze extreem vervuilende vervoermiddelen door het instellen van een milieuzone uit hun bebouwde kom moeten weren. Er zijn schone alternatieven genoeg.
Ik roep de wetgever op een verstandiger besluit dan dit te nemen en de fietspaden én fietsstroken ( die ik in dit verhaal helemaal niet ben tegengekomen vreemd genoeg) terug te geven aan de fietser.