RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam MJ Post
Plaats Utrecht
Datum 4 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik onderschrijf het nieuwe voorstel, met name omdat het zich beperkt tot de fietspaden waar het echt nodig is.

Als alternatief voor de helmplicht op de rijbaan voor snorfietsen zou overwogen kunnen worden om de betreffende rijbanen verplicht max. 30 km te maken. Het snelheidsverschil met auto's wordt dan kleiner waardoor een helm niet meer nodig is. Je dwingt de steden dan gelijk de keuze voor veiligheid meer integraal te maken. Daar komt bij dat als snorfietsers zouden rijden op 50 km wegen ze zich aangemoedigd zullen voelen veel harder van 25 te (blijven) rijden. Dat is de verkeerde prikkel. Daar gaan we ook op het fietspad weer last van krijgen.

Het structureel verbannen van de snorfiets naar de rijbaan zou ik geen goed idee vinden omdat er veel mensen zijn die graag zonder helm rijden én zich ook veiliger voelen op het fietspad. De snorfiets moet blijven.

Naast deze wetswijziging hoop ik dat er wat gedaan gaan worden aan de uitstoot van snorfietsen. Mijn grootste probleem met snorfietsen is namelijk dat ze zo vreselijk stinken als ik er als fietser achter zit. Lijkt me ook slecht voor m'n gezondheid. Aan die stank en ongezonde lucht gaat deze wetwijziging niets veranderen, want de rijbaan (op wegen zonder fietspad) blijf je sowieso delen met snorfietsen. Daarnaast moet worden aangepakt dat snorfietsers bijna zonder uitzondering de limiet van 25 km per uur flink overschrijden, dat is vooral op fietspaden zeer hinderlijk. Ik ben vóór het behoud van de categorie snorfiets (naast de bromfiets), maar de minister zou voor snorfietsen extra voertuigeisen moeten formuleren die maken dat snorfietsen zeer schoon worden (bijvoorbeeld verplicht elektrisch), én gewoon niet harder KUNNEN dan 25 km per uur, én misschien ook aanvullende eisen t.a.v. de breedte inclusief spiegels. En de snelheid dus vooral regelen via voertuigeisen, want via handhaving is het effect te gering.



O ja, en de speed pedelec is nu nog een snorfiets maar moet wat mij betreft, zoals ook de bedoeling is, een bromfiets worden. 35 tot 40 km per uur is namelijk te hard op het fietspad. Een alternatief zou kunnen zijn dat een speed pedelec op het fietspad net als de snorfiets niet harder mag dan 25 km per uur. Dan mag het wat mij beteft eventueel ook een snorfiets blijven.

Michel Post
Utrecht
Utrecht