RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan
Reactie
Naam
|
Drs. K. Spanjer
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
3 januari 2017
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ja, het is onhandig om de wegbeheerder per straat de mogelijkheid te bieden om andere voorschriften uit te vaardigen mbt gebruik van fietspad door andere dan fietsers. Maak voorschriften die voor een herkenbaarder (veelal groter) gebied in een keer duidelijkheid geven, bijvoorbeeld een hele woonwijk. In de Amsterdamse situatie zou dat ook kunnen per stadsdeel of voor het deel van de stad " binnen de ring". Fietspaden zijn er voor fietsers en slechts bij uitzondering voor andere weggebruikers met mogelijkheid tot hogere snelheden. Zelfs m.b.t. elektrische fietsen kan een fietspad al risicovol zijn.
Derhalve: uitgangspunt: fietspaden zijn voor alle ongemotoriseerde verkeer.
En verder zou het goed zijn als ook voor de fietstaxis er een onbeperkt verbod komt om op het fietspad te verblijven. Zij zijn net zo'n overlastgever als de snorfiets.