RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam M.A. Bernelot Moens
Plaats Amsterdam
Datum 2 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Ik pleit voor een regeling die voor alle verkeersdeelnemers op straat helder en begrijpelijk is, daarom ben ik een voorstander van het verplaatsen van de snorfietsen naar de rijbaan in heel Amsterdam. De AMvB zoals deze nu is luidt (alleen in straten met zeer drukke fietspaden de snorfietsen naar de rijbaan), is volgens mij een onuitvoerbaar besluit.
Handhaving van deze maatregel zal onmogelijk zijn. Er komen nog meer verkeersborden, het wordt alleen maar onduidelijker en chaotischer, en juist op de minder drukke fietspaden wordt de maximale snelheid van 25 kilometer per uur vaak ruim overtreden hetgeen veel overlast geeft en extra risico met zich meebrengt voor fietsers.
In enkele straten, o.a. J.P.Heyestraat, is geexperimenteerd met een verbod voor snorfietsen/scooters op het rijwielpad. Inmiddels is bekend dat dit verbod een grote mislukking is. Vooral de verwarring rond de verkeersborden, het al dan niet dragen van helmen, de nauwelijks aanwezige handhaving hebben geen enkel positief effect opgeleverd. Volgens deskundigen is de verkeersveilig er eerder op achteruit gegaan.
Met het verplaatsen van de snorfietsen naar de rijbaan in heel Amsterdam wordt bovendien voorkomen dat bromfietsen (met helmplicht en geel nummerbord) nog langer gebruik maken van het fietspad als sluiproute, zoals nu regelmatig het geval is in Amsterdam en waar zelden tegen opgetreden wordt.
M.i. is een radicaal verbod en goede handhaving de enige weg om fietspaden vrij te houden van alle voertuigen die voor de kwetsbare fietser een bedreiging vormen.