RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam P. Kant
Plaats Amsterdam
Datum 27 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
De werking van de regeling zal naar mijn mening en ervaring betrekking moeten hebben op alle fietspaden binnen de bebouwde kom van de gemeente Amsterdam. Ik zal dat toelichten. Ik fiets wekelijks tenminste 1,5 uur per dag door Amsterdam. Eén keer per week 2,5 uur. De routes waarop ik vooral rijdt liggen tussen Amsterdam Oud-Zuid en Amsterdam Noord (via de pont) en van Amsterdam Oud-Zuid naar Osdorp. Op de eerstgenoemde routes in het centrum is de last van snorfietsen buitengewoon groot: vrijwel alle snorfietsen rijden daar aanzienlijk harder dan de toegestane 25 km, wringen zich daarbij langs fietsers en berijden het trottoir om vooraan bij het stoplicht te gaan staan. Er heerst een cultuur waarbij je een sukkel bent als je achter fietsers blijft hangen en als je niet als het licht op groen springt vooraan staat en snel kunt optrekken. Op de pont over het IJ is het helemaal wildwest, maar dat terzijde. De fietspaden waarop ik rij naar Osdorp (bijvoorbeeld Koninginneweg, Plesmanlaan, Calandlaan) zijn rustiger. Voor de snorfietsers zijn dan alle remmen los en bereiken daar snelheden van niet zelden meer dan 50 km per uur (die snelheid kan ik goed inschatten omdat ik op de genoemde routes ook wel met de auto rijdt). Als fietser schrik je iedere keer weer als de snorfietsen langs je heen suizen. De hinder en het gevaar is daar minstens zo groot - zij het in een iets andere vorm - als op de drukke fietspaden. Aan handhaving op snelheid en gedrag wordt in Amsterdam vrijwel niets gedaan, want om eerlijk te zijn: als de snorfietsers zich aan de maximumsnelheid van 25 km zouden houden zouden de problemen op de Amsterdamse fietspaden (zowel de drukke als de meer rustige paden) beduidend minder zijn. Graag maak ik van de gelegenheid gebruik om te melden dat het fietspad tussen de Ruysdaelstraat en het Roelof Hartplein levensgevaarlijk is doordat snorfietsers komende uit de Roelof Hartstraat op het punt waarbij het fietspad is voorzien van een tweede rijstrook daar ineens gas geven naar tegenover komende fietser toe razen. Ik heb daar verschillende keren het vege lijf nog net kunnen redden om pijlsnel de parkeerstrook op te vliegen.