RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam Dhr. P.J.C. Soonius
Plaats Amsterdam
Datum 3 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Snorscooters hebben een enorm disproportioneel aandeel in de verkeersonveiligheid. Bovendien zijn ze extreem vervuilend. Steeds meer Amsterdammers - vooral ouderen en mensen met jonge kinderen - durven door deze snor­scooters zelfs niet meer te fietsen.

Voor fietsers wordt het verwarrend; snorscootervrije fietspaden in de ene straat, en ineens zijn ze er weer in de volgende. Het voorstel van de minister leidt er bovendien toe dat de snorscooters massaal door de kleinere, helmloze, straten zullen rijden. Daarnaast zijn snorscooters door hun gewicht en snelheid op rustige fietspaden eigenlijk net zo gevaarlijk voor fietsers als op drukke paden.

Onlogisch
Een onlogisch, onwerkbaar en ongewenst voorstel van de minister. Voor álle verkeersdeelnemers - auto's, snorscooters, fietsers en voetgangers - wordt op deze manier onduidelijk wat ze kunnen verwachten.

Veel logischer en verstandiger is het daarom de helmplicht voor een heel gebied in te voeren; het hele gebied binnen de A10 en onder het IJ bijvoorbeeld. Dit is voor iedereen begrijpelijk, voorspelbaar, goed te handhaven en al met al het meest logisch.

Met vriendelijke groeten,
Peter Soonius
Da Costakade 304
1052 SJ Amsterdam
06 51073902