RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam dr. M Otten
Plaats Amsterdam
Datum 22 december 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Als moeder met jonge fietsende kinderen in Amsterdam ben ik van mening dat snorfietsen (scooters) en scootmobielen van alle fietspaden zouden moeten worden geweerd, niet alleen in de drukke gebieden van de stad/ op drukke fietspaden.
Als cognitief psycholoog weet ik dat een dergelijke halfslachtige regeling (alleen weren van sommige fietspaden, alleen op sommige plekken een helm verplicht) weinig effect zal hebben. Om tot gedragsverandering te komen moet het voorschrift duidelijk zijn, en ofwel zorgen tot interne motivatie (de snorfietser wil zich eraan houden) of externe motivatie (er is een straf of beloning die het de moeite waard maakt voor de snorfietser).
We weten al dat snorfietsers weinig tot geen intrinsieke motivatie hebben om het verkeer veiliger te maken, en om hun eigen veiligheid te vergroten (kijk maar naar de illegale snelheden en weggedradigingen).
Met een halfslachtige en onduidelijke regeling die maar op sommige plekken geldt, maar niet op anderen, wordt het voor de overheid heel lastig om deze regel te handhaven. Dit betekent dat de extrensieke motivatie ("Als ik me niet aan deze regel houdt, dan krijg ik een boete") voor snorfietsers om daadwerkelijk gebruik te maken van de rijbaan ook uitermate laag zal zijn.
Derhalve wil ik u oproepen om een heldere en eenduidige ontwerpwijziging in te dienen: snorfietsers moeten in de hele stad a) een helm op, en b) van de rijbaan gebruik maken.