RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam ir RW Mathijssen
Plaats Amsterdam
Datum 2 januari 2017

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Laat ik eerst beginnen met de opmerking dat het toelaten van "snorscooters" een onzalige beslissing was. Voor een deel komt dat door de onwil van de scooterrijders om zich aan de regels te houden - noem het puberachtig gedrag van de veelal jonge scooterterroristen - maar voor het overgrote deel door de onwil van de lokale overheid om de regels te handhaven - noem het "andere prioriteiten".
Het stelselmatig veel te hard rijden op de smalle fietspaden (tussen 30 en 45 km/u) en ronduit hufterig weggedrag (snijden, hoekjes afsnijden over de stoep, etc) vergalt voor velen het fietsgenot. Om nog maar de zwijgen over de blauwe walm. Ik ken meerdere ouderen die hierdoor het fietspad helemaal niet meer op durven.
Flitspalen op alle fietspaden wordt natuurlijk veel te duur.
Ik verwacht van de ontwerpwijziging dan ook geen enkele constructieve bijdrage aan de oplossing van het probleem, aangezien het handhaven van de bestaande regels al niet lukt.
Op korte termijn de verkoop van snorscooters verbieden, en op langere termijn alle snorscooters onder de brommerregeling laten vallen is mijns inziens de enige levensvatbare oplossing. De helmplicht zal de populariteit sterk doen afnemen.