RVV 1990 wijziging snorfiets op rijbaan

Reactie

Naam ik reageer particulier (bc B.M.A. Prinssen-Groot)
Plaats Almere
Datum 4 november 2016

Vraag1

Heeft u opmerkingen over de ontwerpwijziging en nota van toelichting?
Hier in Almere Buiten hebben we een drukke verkeersader, de Evenaar. Die bestaat uit twee rijbanen die gescheiden zijn door een groenstrook. Dus één strook per rijrichting. Op het fietspad mogen hier alleen fietsen. Ik heb zelf een speed pedelec waarmee ik gemiddeld 27-30 km/u fiets. Ik vind het zeer bezwaarlijk om hier op de rijbaan te rijden omdat ik daarmee op een drukke weg, zonder inhaalmogelijkheid voor de auto's, het verkeer ophoud. Er zijn erg veel snorfietsen en als die zich keurig aan de wet houden met een fiets die niet harder gaat dan 25, zullen zij hier hetzelfde ervaren. Met de agressie die dit opwekt. Hoewel het misschien bij snorfietsen anders wordt ervaren omdat je die niet duidelijk ziet fietsen omdat ze geen trapbeweging maken. Bij mijn speed pedelec komt het toch over als een fietser die op de verkeerde plek fietst.

Verder is mijn indruk, en dit is uiteraard eenvoudig te controleren bij het RDW, dat er bijna geen brommers meer zijn maar dat iedereen massaal is overgestapt op de snorfiets vanwege dat je geen helm op hoeft en op het fietspad mag rijden, wat veiliger voelt.

Als ik overigens moet kiezen tussen mijn persoonlijke veiligheid en het risico van een boete wegens het fietsen op het fietspad met een speed pedelec, kies ik voor de boete. Snorfietsen en speed pedelecs hebben een snelheidsmeter. Waarom niet handhaven op snelheid van max. 25 km/u binnen de bebouwde kom op het fietspad? Zet flitsers neer, we hebben een kenteken.