Social Climate Fund

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wageningen
Datum 9 februari 2025

Vraag1

We vragen u te reageren op de afzonderlijke opgenomen plannen. Daarbij kunt u aangeven welke verbeteringen en suggesties u heeft. U kunt bijvoorbeeld ook aangeven of u een voorstel belangrijk vindt of juist niet. Daarnaast, willen we graag uw reactie op de volgende vragen:

1. Naar welk voorstel, of welke combinatie van meerdere voorstellen, zou het geld uit het Social Climate Fund moeten gaan? Het is belangrijk dat de voorgestelde maatregelen en investeringen voldoen aan de eisen die het Social Climate Fund stelt.
2. Heeft u nog andere ideeën die helpen om de financiële gevolgen van de energie transitie voor huishoudens met weinig inkomen te verminderen?
3. Zijn er specifieke groepen of situaties die we onvoldoende bereiken met de voorgestelde plannen? Wat zouden we daaraan kunnen doen?
4. Welke suggesties of aanbevelingen heeft u nog voor wat betreft de uitvoerbaarheid van de voorgestelde plannen? Wat zou er eventueel aangepast moeten worden aan de plannen om deze wel of beter uitvoerbaar te maken?
5. Moeten we de nadruk leggen op het verminderen van de negatieve impact op kwetsbare groepen op korte of op lange termijn?
1. Duurzaam (blijven) reizen, met name gericht op OV- en fietsen.
2. a) Goedkope intermodale (dal-)abonnementen voor het OV. Op dit moment zijn er beperkte regionale dal-vrij abonnementen en aanvullende kortingsabonnementen verkrijgbaar. Deze abonnementen zijn gebruiksonvriendelijk, onhandig in plekken met verschillende concessies (zoals Wageningen) en duur bij reizen met verschillende modaliteiten (bus én trein). Een (dal-)vrij abonnement naar voorbeeld van het Deutschlandticket (DE) of Klimaticket (A) kan lokaal reizen makkelijker en goedkoper maken. Door slim in te zetten op regionaal verkeer (ticket dat alleen geldt in bus, metro en sprinters, niet in IC+) en/of de daluren kan ingezet worden op het vullen van restcapaciteit. Gemeenten of regio´s kunnen de tickets verder subsidiëren met lokale regelingen voor minima.
2. b) Geen inruilregeling voor een eigen (tweedehands) elektrische auto, maar voor een elektrische deelauto.
3. We zouden minder ons best moeten doen om mensen verder te laten reizen, maar juist om lokaal leven aantrekkelijker te maken (nabijheid en korte reizen).
4. Regelingen die makkelijk aan te vragen zijn voor inwoners én lokale overheden. Het liefst regelingen voor iedereen (geen strakke inkomensregeling).
5. Korte én lange termijn: Niet investeren in nóg verder en sneller reizen. Dat maakt bereikbaarheid op lange termijn alleen maar duurder. In plaats daarvan richten op goedkoper en makkelijker regionaal reizen.