Social Climate Fund
Reactie
Naam | Mobycon (Drs. A. van der Kloof) |
---|---|
Plaats | Delft |
Datum | 22 februari 2025 |
Vraag1
We vragen u te reageren op de afzonderlijke opgenomen plannen. Daarbij kunt u aangeven welke verbeteringen en suggesties u heeft. U kunt bijvoorbeeld ook aangeven of u een voorstel belangrijk vindt of juist niet. Daarnaast, willen we graag uw reactie op de volgende vragen:1. Naar welk voorstel, of welke combinatie van meerdere voorstellen, zou het geld uit het Social Climate Fund moeten gaan? Het is belangrijk dat de voorgestelde maatregelen en investeringen voldoen aan de eisen die het Social Climate Fund stelt.
2. Heeft u nog andere ideeën die helpen om de financiële gevolgen van de energie transitie voor huishoudens met weinig inkomen te verminderen?
3. Zijn er specifieke groepen of situaties die we onvoldoende bereiken met de voorgestelde plannen? Wat zouden we daaraan kunnen doen?
4. Welke suggesties of aanbevelingen heeft u nog voor wat betreft de uitvoerbaarheid van de voorgestelde plannen? Wat zou er eventueel aangepast moeten worden aan de plannen om deze wel of beter uitvoerbaar te maken?
5. Moeten we de nadruk leggen op het verminderen van de negatieve impact op kwetsbare groepen op korte of op lange termijn?
Mensen met een laag inkomen die momenteel geen toegang hebben tot ons fietssysteem worden met de huidige plannen niet bereikt*. Een flink gedeelte van deze groep bestaat uit mensen voor wie de aanschaf van een fiets een grote drempel is**. Daar bovenop komen het risico op fietsendiefstal en de kosten voor onderhoud. Daarom zou het goed zijn als er een Nationaal Fietsenplan voor lage inkomens ingevoerd wordt, net zoals er fietsenplannen zijn bij werkgevers. Binnen dit plan kunnen (e-)fietsen, aangepaste fietsen en e-scooters vallen en kan er ondersteuning zijn bij de aanschaf van de fiets, fietssloten, fietsverzekering en onderhoud.
Het Nationaal Fietsenplan kan als onderdeel toegevoegd worden aan plan 2d Deelmobiliteit, in combinatie met plan 2b Openbaar Vervoer.
Om mensen met lage inkomens duurzaam gebruik te laten maken van deelvervoer is het nodig dat de deelsystemen inclusief zijn. Het moet voor hen niet alleen goedkoper zijn. Er moet ook aandacht zijn voor de voorwaarden, zodat deze mensen niet direct in grote problemen komen als er bv. schade is aan een voertuig, of als er sprake is van diefstal. Andere bekende drempels zijn dat gebruikers over het algemeen in het bezit moeten zijn van een credit card, en dat zij een smartphone met (onbeperkt) data moeten hebben om van de service gebruik te maken. Hier zullen in het systeem oplossingen voor gevonden moeten worden. Ook moet er voldoende aandacht zijn voor een 'instap programma' waarbij er persoonlijke hulp is om het systeem te leren kennen (in plaats van hulp op afstand / alleen digitaal).
* Lage inkomens zijn oververtegenwoordigd in de groep die geen toegang heeft tot ons fietssysteem, zie het onderzoek 'Feiten en Cijfers Fietsen voor Iedereen' dat we in 2022 uitvoerden voor het Ministerie van I&W: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2022/10/21/onderzoek-feiten-en-cijfers-fietsen-voor-iedereen
** Zie voor meer informatie over deze drempels de bijgevoegde publiekssamenvatting van "Onderzoek naar
mobiliteitsrechtvaardigheid in Noord-Holland" dat we in opdracht van en in samenwerking met de provincie Noord Holland uitvoerden