Social Climate Fund
Reactie
Naam | Anoniem |
---|---|
Plaats | Lichtenvoorde |
Datum | 29 januari 2025 |
Vraag1
We vragen u te reageren op de afzonderlijke opgenomen plannen. Daarbij kunt u aangeven welke verbeteringen en suggesties u heeft. U kunt bijvoorbeeld ook aangeven of u een voorstel belangrijk vindt of juist niet. Daarnaast, willen we graag uw reactie op de volgende vragen:1. Naar welk voorstel, of welke combinatie van meerdere voorstellen, zou het geld uit het Social Climate Fund moeten gaan? Het is belangrijk dat de voorgestelde maatregelen en investeringen voldoen aan de eisen die het Social Climate Fund stelt.
2. Heeft u nog andere ideeën die helpen om de financiële gevolgen van de energie transitie voor huishoudens met weinig inkomen te verminderen?
3. Zijn er specifieke groepen of situaties die we onvoldoende bereiken met de voorgestelde plannen? Wat zouden we daaraan kunnen doen?
4. Welke suggesties of aanbevelingen heeft u nog voor wat betreft de uitvoerbaarheid van de voorgestelde plannen? Wat zou er eventueel aangepast moeten worden aan de plannen om deze wel of beter uitvoerbaar te maken?
5. Moeten we de nadruk leggen op het verminderen van de negatieve impact op kwetsbare groepen op korte of op lange termijn?
Uitgangspunt ECF: Green Deal EU. Europa gevolgen opvangen: kwetsbare groepen met energie- en vervoersarmoede, maatregelen ondersteunen bij vervuiling fossiele energie in gebouwen, in vervoer/verwante sectoren .
In voorstellen Nederland ontbreekt visie op toekomst en klimaatneutraal Europa/ Nederland in 2050.
Inkomenspolitiek bedrijven voor lage inkomens en subsidies verstrekken, eigen begroting niet op orde en tekortfinanciering niet bedoeling Europa en SCF.
Toekomstgerichte maatregelen/maatregelen opbouw samenleving noodzakelijk.
Energie-armoede en vervoersarmoede, hoge kosten aanschaf E-auto, treffen grote groepen burgers, niet enkel de lage inkomensgroepen. Structurele benadering/geen uitzonderingsbenadering.
Een onderwegpas prima bij garantie vervoersinfrastructuur en personeel en in het Duits grensgebied prima aansluiten op 49 Euro-ticket. Een onderwegpas grensoverschrijdend en pilot.
Structurele verduurzamingsmaatregelen niet baseren op tijdelijke inkomenssteun en bij kwetsbare MKB-ers op drukken gaskosten. Verduurzamingsmaatregelen met zonnepanelen, warmtepomp, thuisbatterij en aanwezigheid fossiele energiebronnen richten op overgang naar duurzame energiebronnen.
Uitbreiding naar bedrijven veel energieverbruik en ondersteuning overgang naar waterstof en bedrijfsprocessen met AI en uitstel CO2 - belasting versterken economie, werkgelegenheid en samenleving met gezondheid, fijne werkomgeving, kennisontwikkeling en veiligheid.
E-deelauto en E-fiets aanschaf en doorfietsroutes breed toegankelijk en niet richtenop één groep.
Bij het OV maatregelen infrastructuur en netwerkstructuur nodig en maatregelen vergroten toegankelijkheid b.v. vervoerscoaches en buddy's ondersteuning kwetsbare ouderen en digibeten/nonphones en wegwijs maken.
Ondersteuning overgang fossiele brandstofauto naar tweedehands E-auto vervuiling op termijn, tenzij een plan voor recycling onderdeel is van de maatregel, en geen klimaatneutraliteit. Verlagen belasting op E-auto minder kosten en aanschaf makkelijker voor iedereen. Leningen warmtefonds toegankelijk voor iedereen en bezitters van huurwoningen meer stimuleren, desnoods met boetes . Financiering tekorten door SCF ongeoorloofd. Maatregelen overheid ondersteunen met SCF middelen gericht op versterking samenleving doel naar klimaatneutraliteit. Tenslotte ook maatregelen scholing en onderwijs met overgang in alle sectoren naar schone en slimme instrumenten.