Social Climate Fund

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Rotterdam
Datum 12 februari 2025

Vraag1

We vragen u te reageren op de afzonderlijke opgenomen plannen. Daarbij kunt u aangeven welke verbeteringen en suggesties u heeft. U kunt bijvoorbeeld ook aangeven of u een voorstel belangrijk vindt of juist niet. Daarnaast, willen we graag uw reactie op de volgende vragen:

1. Naar welk voorstel, of welke combinatie van meerdere voorstellen, zou het geld uit het Social Climate Fund moeten gaan? Het is belangrijk dat de voorgestelde maatregelen en investeringen voldoen aan de eisen die het Social Climate Fund stelt.
2. Heeft u nog andere ideeën die helpen om de financiële gevolgen van de energie transitie voor huishoudens met weinig inkomen te verminderen?
3. Zijn er specifieke groepen of situaties die we onvoldoende bereiken met de voorgestelde plannen? Wat zouden we daaraan kunnen doen?
4. Welke suggesties of aanbevelingen heeft u nog voor wat betreft de uitvoerbaarheid van de voorgestelde plannen? Wat zou er eventueel aangepast moeten worden aan de plannen om deze wel of beter uitvoerbaar te maken?
5. Moeten we de nadruk leggen op het verminderen van de negatieve impact op kwetsbare groepen op korte of op lange termijn?
Raadzaam is om voorstellen te ontwikkelen die niet alleen gericht zijn op brandstofbesparing en de energietransitie, maar ook bredere maatschappelijke voordelen bieden. De aanbevolen voorstellen richten zich op structurele verbeteringen die bijdragen aan energiebesparing, sociale inclusie en economische versterking.

Aanbevolen voorstellen:
1. Het Warmtefonds
- Draagt bij aan een lagere energierekening voor kwetsbare huishoudens.
- Verbetering van wooncomfort en verhoging van de waarde van onroerend goed. Dit versterkt de financiële positie van huishoudens op de lange termijn.
2. Openbaar Vervoer (2b)
- Bevordert sociale inclusie door mobiliteit te verbeteren, vooral voor mensen zonder toegang tot een auto.
- Verhoogt de toegankelijkheid tot werk.
- Vermindert congestie en luchtvervuiling, en versterkt de positie van het openbaar vervoer in de mobiliteitsmix.
3. Deelmobiliteit (2d)D
- Maakt mobiliteit goedkoper en flexibeler, vooral voor mensen die zich geen eigen vervoermiddel kunnen veroorloven.
- Vermindert het aantal voertuigen op de weg, wat bijdraagt aan minder congestie en een efficiënter gebruik van middelen.
4. Fixteams
- Verbetert de bedrijfsvoering en verlaagt de energiekosten voor micro-ondernemingen.
- Draagt bij aan de verhoging van de waarde van onroerend goed door verduurzaming.

Niet Aanbevolen voorstellen:
1. Tariefkorting op de Motorrijtuigenbelasting (MRB)
- Ondersteunt niet direct de meest kwetsbare groepen; het is een tijdelijke financiële verlichting en geen structurele oplossing.
- De belastingkorting is slechts een uitstel van betaling, zonder blijvend effect op de financiële situatie.
2. Inkomensgerichte bijdrage voor de vervanging van fossiele brandstofauto's (2a)
- Richt zich niet specifiek op kwetsbare huishoudens en is vaak ontoereikend voor de volledige vervangingskosten, waardoor het beperkte impact heeft.
- De aanschaf van een voertuig, zelfs met subsidie, blijft voor veel huishoudens onbetaalbaar.
3. Fietsinfrastructuur (2c)
- Hoewel fietsen duurzaam en gezond is, ondersteunt het verbeteren van fietsinfrastructuur niet direct de doelgroepen (kwetsbare huishoudens, micro-ondernemingen, vervoersgebruikers).
- De impact op economische positie of sociale inclusie is minder significant in vergelijking met andere maatregelen.