Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
E Hoegen
|
Plaats
|
Driehuizen
|
Datum
|
4 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee. Een anti-pestprogramma is geen enkele garantie voor de sociale veiligheid. De mensen, het team maken de school.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Heel slecht. Een goede school is prima in staat om aan een positief sociaal klimaat te werken en te bereiken. Een school moet de vrijheid hebben om een eigen beleid hierover vast te stellen.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Jazeker. Een eigen beleid hierover, vastgesteld door de school zelf. Door een leerlingvolgsysteem over sociaal-emotioneel welbevinden te verplichten (gebruiken bijna alle scholen) kunnen alle kinderen gemonitord worden. Hoe meer verantwoordelijkheid er bij de scholen wordt neergelegd, hoe meer verantwoordelijkheid zij zullen nemen. Als er voor scholen gedacht en beslist wordt gaan scholen juist veel minder eigen initiatieven nemen.