Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
Hogeschool Utrecht (MSc G.J. Klapwijk)
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
24 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Op deze manier denk ik dat scholen gedwongen worden een beleidsplan op te stellen met betrekking tot sociale veiligheid op school en hier aantoonbaar actief mee bezig te zijn. Dat vind ik een goede zaak.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Ik denk niet dat de programma's die voorgesteld worden de sociale veiligheid vergroten. De nadruk ligt te veel op het feit dat het evidence based zou moeten zijn, terwijl onderwijs mensenwerk is en blijft. Als een evidence based programma wordt ingezet zonder dat het goed wordt uitgevoerd (zoals onder de condities waarin het onderzoek waar naar verwezen wordt) bereik je er niets mee. Het feit dat scholen actief aandacht besteden aan de problemen die zich voordoen en erkennen dat ze er zijn + daar visie op ontwikkelen is denk ik het meest belangrijk. De meeste aandacht van inspectie en overheid zou daar naar uit moeten gaan.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja, vanuit visie beleid maken op iedere school, de teams op de scholen een keuze laten maken voor een programma of aanpak waar zij allemaal achter kunnen staan. Een programma dat ingezet wordt op school moet door alle teamleden (uit)gedragen worden. Dan pas verandert er werkelijk iets in de praktijk. De aandacht in de wet zou daar voornamelijk naar uit moeten gaan. Een zeer effectieve en positieve aanpak is bijvoorbeeld de oplossingsgerichte aanpak van Sue Young "Van pesten naar samenwerken".