Wetgeving sociale veiligheid op school

Reactie

Naam Seminarium voor Orthopedagogiek (Dr K van Overveld)
Plaats Utrecht
Datum 12 april 2014

Vraag1

Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee.
De voorgestelde maatregelen zijn vooral structuur-maatregelen, makkelijk afvinkbaar op een checklist.
Sociale veiligheid gaat ook over cultuur. Dat betekent dat je een langlopend traject moet starten waarbij leraren, kinderen en ouders worden meegenomen in de boodschap dat we weer moeten leren omgaan met elkaar. Het draait om respect, empathie en diversiteit (mag je zijn wie je bent?)
Ik zie ook veel meer in een drietrapsraket: wat doe je met een groep, wat doe je met leerlingen die op een of andere manier dreigen te ontsporen of weg te kwijnen en wat doe je met leerlingen die reeds ernstige problemen laten zien?
Mijn oplossing hierover heb ik beschreven in het boek "Groepsplan gedrag' http://www.uitgeverijpica.nl/index.php/gedragsproblemen/417-planmatig-werken-aan-passend-onderwijs

Vraag2

Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Ik wil daar graag een aantal opmerkingen over maken.
1) Een anti-pestprogramma biedt over het algemeen korte lessenseries. Korte lessenseries zullen gedrag van leerlingen niet wezenlijk veranderen. er zal hooguit een kortstondig effect merkbaar zijn.
2) Anti-pestprogramma's starten meestal vanaf groep 5. Dat is te laat. We weten uit onderzoek dat je juist vroeg moet starten met een interventie opdat het effect zo groot mogelijk is.
3) Een anti-pestprogramma moet deel uit maken van een schoolbrede aanpak. Zo'n programma is hooguit een spreekwoordelijke stap 10 in een reeks van preventiemaatregelen zoals een goede communicatie met leerlingen, een uitstekend klassenmanagement, regels in de school, aandacht voor groepsvorming, planmatige aanpak van sociaal-emotioneel leren etc.
4) Wat ik prima vind is dat nu het kaf van het koren wordt gescheiden. Het is verwerpelijk dat er thans trainers en instellingen zijn die gebruik maken van slechte programma's (over de ruggen van kind en ouders)

Vraag3

Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ik zie veel meer in een positieve groepsaanpak waarbij vanuit een preventie-oogpunt wordt gekeken naar de onderwijsbehoeften van de groep.
Mijn standpunt hierover is verwoord in het artikel dat ik bijvoeg:'Pesten vraagt om een positieve groepsaanpak'
Dit artikel verscheen eerder in Beter Begeleiden, 2013.

Bijlage