Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
Wonderwoordenwinkel (Fanneke Verhallen)
|
Plaats
|
Amsterdam
|
Datum
|
21 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Het is heel belangrijk dat de samenleving – i.c. de overheid – een signaal afgeeft. Slachtoffers van pesten en gerelateerd negatief gedrag moeten weten dat ze beschermd worden en dat de samenleving er alles aan doet om sociaal onveilige situaties te voorkomen. Wetgeving is daarom belangrijk. Maar het huidige voorstel is te beperkt en erg beperkend: er zijn veel meer maatregelen nodig - meer dan alleen sociaal psychologische maatregelen - en niet alleen op scholen, maar ook daarbuiten, zoals op sportvelden en op speelpleintjes in de wijk, e.d. Het huidige wetsvoorstel is beperkend, omdat het feitelijk slechts enkele, soms erg “smalle basis”, programma’s voorschrijft.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
In het huidige tijdsgewricht zijn wettelijke voorschriften voor onderwijs erg in. Het zij zo. Ergerlijk is het dat hier nu alleen maar academisch, aan de onderzoekstafel ontwikkelde programma’s naar voren geschoven worden. (Kostbare, langdurige en overbodige) Wetenschappelijke toetsing zou maar één van de criteria mogen zijn. Wanneer scholen en masse een methode willen inzetten waarvan zij in de alledaagse praktijk veel succes zien, dan moet dat mogen. Het kan niet zo zijn dat de Inspectie dan langs komt met het wetspapiertje in de hand en zegt: u mag dit niet doen!
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Er is een succesvol programma dat verderreikender ambities heeft: Wonderwoordenwinkel. In de VS al op honderden scholen en jarenlang met succes toegepast (bereik: jaarlijks circa 100.000 kinderen). En dat programma (Soul Shoppe) wordt niet door een overheid OPGELEGD. Scholen vragen er zelf om, omdat andere directies en teams er zo enorm blij mee zijn. Positieve praktijkervaringen moeten ook meetellen. Volgens ons gaat een succesvolle aanpak verder dan alleen maar aandacht besteden aan pestgedrag: pesters en potentiële slachtoffers moeten in een vroeg stadium bruikbare taalmiddelen in hun repertoire opnemen om te kunnen ingaan op ongewenst gedrag. Ook de pesters en schelders zijn geholpen met positieve verbale bagage. Alle kinderen op school moeten over die hulpmiddelen kunnen beschikken. Wonderwoordenwinkel gaat heel goed samen met andere programma’s. Dus daarom aan de wetgever het dringende verzoek om aanpakken en programma’s die niet op het lijstje staan niet zo ineens te marginaliseren. Meneer Sander Dekker: Luister goed naar scholen! Bied meer ruimte in de wet!