Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
De Kroevendonk (L. J. Van de Merbel)
|
Plaats
|
Roosendaal
|
Datum
|
10 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Helaas is dit een zeer schraal voorstel. Volledige focus op 'anti-pesten': Waarom zo ricchten op het pesren alleen. Waarom niet investeren in de cultuur en het klimaat van een school? Een goed pedagogisch klimaat en een duidelijke visie hierop zorgen voor een positieve omgeving voor kinderen. Wanneer je inzet op de emotionele en sociale vorming van kinderen pak je ook probleemgedrag aan. Tip: lees 'Groepsplan Gedrag' van Kees van Overveld.
Nog iets: de term 'anti-pest coördinator' hoop ik NOOIT in een school tegen te komen.
Johan vd Merbel
Groepsleerkracht groep 8
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja, een een goed klimaat binnen de school gecombineerd met een onderlinggende methode voor emotionele en sociale ontwikkeling.