Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
Jacobus Fruytier sg. (drs. J. Otte)
|
Plaats
|
Apeldoorn
|
Datum
|
8 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Om de sociale veiligheid op scholen te verbeteren is de inzet en betrokkenheid van allen noodzakelijk. Eigenaarschap en een bij de instelling passende aanpak is daarbij veel effectiever als extern genomen maatregelen.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Scholen dienen zich te kunnen verantwoorden over aanpak van pesten in de organisatie. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van erkende anti-pestprogramma's OF van op de scholen effectief gebleken methodieken. De verplichting erkende antipestprogramma's te gebruiken zal niet leiden tot draagvlak in de scholen, maar werkt bureaucratisch regelen in de hand. Ik ben dus tegen dit voorstel
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja, iedere school neemt een resultaatsverplichting op zich en legt daar over verantwoording af. Onze school werkt in alles aan de hand van de 6 v's:
Je hebt een VISIE
Je krijgt veel VERTROUWEN en VRIJHEID
Dus je draagt een enorme VERANTWOORDELIJKHEID en wilt daarover graag VERANTWOORDING afleggen. En je zoekt altijd naar de VERBINDING.
Als medewerkers en leerlingen deze cirkel goed lopen, dan wordt het doel bereikt vanuit een innerlijke motivatie. Dan zal de aanpak van pesten ook van binnen uit gedragen worden.