Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
Helen Parkhurst daltonschool mavo havo vwo (drs. S.A.C de Kruijk)
|
Plaats
|
Almere
|
Datum
|
1 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Geen goed voorstel. Veel scholen hebben in hun veiligheidsplan al de werkwijze opgenomen om pesten te voorkomen en hoe te handelen bij pesten is. Daarnaast hebben veel scholen al in het mentoraat of op andere wijze elementen ingebed om pesten te voorkomen of aan te pakken. Door scholen een verplicht anti-pest programma op te leggen wordt de regeldruk voor scholen opnieuw verhoogd. Scholen moeten zich gaan verdiepen in de te kiezen methode (inzet uren docenten hiervoor), kunnen eigen ook goed werkende programma's niet meer gebruiken, moeten een methode aanschaffen en hebben daarin een beperkte keuze. Kortom wederom een maatregel die veel tijd en geld van de scholen zal vragen.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Het zou voldoende moeten zijn dat scholen aantonen dat ze een veilig klimaat hebben in de school. Middels de GGD enquête en de tevredenheidsonderzoeken kan dit gemonitord worden.