Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
De Ontdekkingsreis (J.C. Van der Greef- van der Wal)
|
Plaats
|
Doorn
|
Datum
|
22 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Dat vind ik getuigen van onbewust onbekwaam handelen. Verplichten en opleggen waar gedrag en bewustzijn meespelen werken eerder averechts. De autonomie van de school wordt ernstig aangetast en de professionaliteit onderschat. De problematiek is complex en vraagt een meer systemische, holistische benadering Invoering van een methode suggereert maakbaarheid en mensen hebben geen remote-controle-knopje.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Zeker, een holistische systemische benadering. Bewustwording van groepsprocessen Verantwoordelijkheid laten waar hij hoort, bij de orofessional, de school. Insteken op duurzame verbindingen. De complexiteit van groepen mensen die bij elkaar zijn erkennen.
Geweldloze communicatie van Gordon of Rosenberg invoeren erkennen dat waar mensen samen zijn mensen communiceren en dat niet iedereen dat even handig doet. Bewoording van de factor macht. Voorbeeldgedrag van politici of andere overheidsdienaren in respectvol gedrag Erkennen dat het leven niet maakbaar is maar dat je samen heel veel kunt doen. De kracht van het hart inzetten! #educatetheheart. Waarden (Bildung) als vanzelfsprekendheid voorleven als school en overheid.
Nogmaals. Het is een complexe communicatieproblemstiek die in de hele samenleving speelt, be the change you want to see!