Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
basisonderwijs (Simona leerkracht/ib/gedragsspecialist in opleiding)
|
Plaats
|
Heerenveen
|
Datum
|
23 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Ik denk dat het goed is dat scholen (voor zover ze dat nog niet doen) verplicht worden om actief en bewust te werken aan het verbeteren van de sociale veiligheid. Hier is naar mijn idee soms nog wel winst te behalen. En hoewel pesten van alle tijden is en overal voorkomt, zullen we er op school alles aan moeten doen om dit zo veel mogelijk te voorkomen. Garanties dat dit lukt kun je helaas niet geven.
Ik sta echter zeker niet achter alle voorgestelde maatregelen. Een coördinator zou kunnen helpen om het beleid levend te houden en monitoring van sociale veiligheid kan zicht geven op wat er speelt. Scholen moeten wel vrijheid krijgen in de concrete invulling hiervan, maar mogen wel gevraagd worden zich te verantwoorden.
Het verplicht stellen van een anti-pestprogramma lijkt een slecht idee.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Hier ben ik op tegen. Het gebruik van een (al dan niet) erkend anti-pestprogramma zegt lang niet alles. Het gaat bij preventie van en reactie op pesten vooral om mentaliteit, houding en gedrag van team, leerlingen en ouders. Wat zijn de normen en waarden? Is er duidelijkheid en durft de school stelling te nemen? De aanschaf van een programma garandeert niks. Het staat of valt namelijk met de mensen die ermee werken. En school kan en mag natuurlijk wel kiezen voor een programma, maar evengoed voor een eigen aanpak.
Daarbij zijn er op dit moment nog maar weinig erkende programma’s. Het is merkwaardig om er nu al van uit te gaan dat tegen de tijd dat de wetgeving van kracht wordt er voldoende keus zal zijn in dergelijke programma’s. Dan wordt er dus al vanuit gegaan dat verschillende programma’s goedgekeurd gaan worden?
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Jazeker. Het gaat in de eerste plaats vooral om preventie. Dat kun je doen door actief en structureel aandacht te besteden aan sociaal-emotioneel leren, te werken aan sociale competenties. De focus moet liggen op gewenst gedrag. Als de situatie erom vraagt kan dit alsnog uitgebreid worden met een specifiek programma. En dan moet het vooral een programma zijn dat aansluit bij de specifieke situatie op de school, waarbij effectiviteit meer zegt dan ‘erkend zijn’.
Verder vind ik het vooral belangrijk om scholen op het gebied van sociale veiligheid professionele ruimte te geven, ruimte om eigen besluiten te nemen. Te veel verplichtingen werken verlammend en doen motivatie en goede bedoelingen teniet.