Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
niet van belang (Ing. A Meijs)
|
Plaats
|
Breda
|
Datum
|
1 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Ik vind dat ik dat niet kan bepalen.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Ik vind dat scholen sowieso aan veel te veel regels en wetten moeten voldoen waardoor de scholen haast gedwongen zijn alleen maar aan regels te voldoen en niet aan het begeleiden tot opgroeien van weerbare kinderen.
Verder vind ik het symptoombestrijding; de oorzaak zal waarschijnlijk niet weggenomen worden. Alleen het manifesteren
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja, alleen dan wel in een integrale aanpak.
Geïnspireerd door het Finse schoolmodel:
- Leraren krijgen hun vrijheid weer terug om kinderen op te leiden en voor te bereiden;
- Leraren gaan zich focussen op de kracht en talenten van het kind in plaats van de 'zorgpuntjes'.
- Ouders zijn aanspreekbaar en te allen tijde verantwoordelijk voor hun kinderen;
- in ontspoorde situaties (bovenstaande voorwaarde wordt niet aan voldaan) kan de school rekenen op zorgverleners en handhavers
De scholen hebben niet de middelen om "slechte" ouders bij te sturen. Indien ouders hulp nodig hebben, kan de school uiteraard wel steun bieden.
Uitgangspunt blijft: eerste verantwoordelijkheid ligt bij de ouders en niet bij scholen.