Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
Dr NML Montessori
|
Plaats
|
Utrecht
|
Datum
|
18 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee, ik denk dat de administratieplicht en de daarbij behorende stress toeneemt.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Ik vind dat scholen zich zouden moeten verantwoorden op het klimaat van sociale veiligheid (meetbaar door tevredenheidsenquetes en interviews met betrokkenen) en dat ze moeten kunnen aangeven welke mechanismen in de school aanwezig zijn om pesten te voorkomen/te beheersen. De overheid zou hier de kaders voor moeten schetsen, maar niet moeten opleggen dat een bestaand model gehanteerd moet worden. Ik ken veel scholen die bezig zijn een eigen aanpak te formaliseren die zij ook theoretisch kunnen onderbouwen maar die bij het klimaat en de cultuur van de school past. Dat is een reflectieve aangelegenheid en juist die diepere reflectie kan veel meer bereiken dan het braaf uitvoeren van een plan.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja: momenteel zijn wij vanuit de Hogeschool Utrecht bezig met een middelbare school in Utrecht om dmv participatief praktijkonderzoek en focusgroepen tot een theoretisch onderbouwde aanpak te komen die gebaseerd is op een deugdelijke verkenning van de praktijk en de theorie en die past bij de transparante cultuur die de school nastreeft en naleeft.