Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
SPCO Roosendaal (T. Dekker)
|
Plaats
|
Roosendaal
|
Datum
|
23 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee. Er wordt gekozen voor een meetbare papieren werkelijkheid in plaats van te werken aan balans in het onderwijs. Aandacht voor sociaal en emotionele ontwikkeling moet in balans komen met accent op beter presteren en prestatiedruk.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Onzinnig omdat er onvoldoende wetenschappelijke onderbouwing is voor dergelijke programma's. Beter scholen verplichten werk te maken van sociaal en emotionele vorming zonder hierbij te vervallen in dit ook te willen weergeven in meetbare opbrengsten.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Zie vragen hierboven.
Zorg dat er balans komt in benaderen van het onderwijs door overheid en inspectie. Aandacht voor opbrengsten rekenen en taal in balans met aandacht voor sociaal en emotionele vorming. Stimuleer scholen door deze balans om tijd vrij te maken voor deze vorming.