Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
de school (m ploegman)
|
Plaats
|
zandvoort
|
Datum
|
24 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Ja.
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
Het is goed dat scholen verplicht zijn om pesten te voorkomen, sociaal gedrag te bevorderen en gevolgen van pesten te beperken en te repareren. Een verplicht anti-pestprogramma brengt scholen in de problemen die een werkende aanpak hebben die (nog) niet wetenschappelijk is onderzocht.
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Ja zeker. Veel meer inzetten op het bevorderen van sociale vaardigheden bij leerlingen! Basisscholen focussen op de kerndoelen taal en rekenen maar zijn de andere kerndoelen 'vergeten'. Zie bijlage.
Daarnaast moeten scholen de 'vrije ruimten' en 'vrije tijd' zien als hun verantwoordelijkheid. Pesten vindt niet plaats tijdens de rekenles maar in de gangen, bij de kluisjes, op het schoolplein e.d. Dààr wordt samengeleefd en dus dààr moeten docenten leerlingen begeleiden. Dat is iets anders dan cameratoezicht. Nu zijn de vrije ruimten en tijden 'niemandsland'.
Bijlage