Wetgeving sociale veiligheid op school
Reactie
Naam
|
Dhr L Plomp
|
Plaats
|
Delft
|
Datum
|
4 april 2014
|
Vraag1
Denkt u dat door de voorgenomen maatregelen de sociale veiligheid op scholen verbetert?
Nee, ik denk dat sociale veiligheid een gedeelde waarde moet zijn van degene die met elkaar in een onderwijscontext werken. Door zaken op deze wijze normatief te maken vervalt de noodzaak om hierover met elkaar in gesprek te gaan en zal de gezamenlijkheid van aanpak en aandacht bijvoorbeeld binnen een schoolteam onvoldoende gestimuleerd worden
Vraag2
Wat vindt u van het voorstel dat scholen verplicht een erkend anti-pestprogramma (dat voldoet aan wettelijk vastgelegde criteria) moeten gebruiken?
slecht. Verschuilen achter programma's door te denken dat dit het probleem oplost is een beperkte kijk op de situatie. Het is tenslotte de leerkracht die ertoe doet en niet het programma. Hij/zij is degene die het programma moet uitvoeren, op maat maken voor de doelgroep waarmee gewerkt wordt, aanpassen aan de context en de dan geldende problematiek in die context. Programma's en methodes zijn dan goede bronnen maar niet de oplossing. Het zwaartepunt moet liggen, bij hen die het onderwijs zijn: leerkracht en leerling!
Vraag3
Ziet u alternatieven voor het verplichten van een erkend anti-pestprogramma, waarmee hetzelfde doel bereikt wordt?
Laat scholen zelf hierover nadenken en faciliteer als overheid dit proces door middel van experts die een dergelijk proces inhoudelijk en organisatorisch kunnen leiden. En geef de scholen ook (toegang tot) informatie over pesten, pestgedrag en de bijbehorende (wetenschappelijke) onderzoeken.