Besluit specifieke groepen tijdelijke huurovereenkomst

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Amsterdam
Datum 30 november 2023

Vraag1

Zijn de in de regeling opgenomen groepen en de randvoorwaarden duidelijk geformuleerd?

De huidige Tweede Kamer heeft een zeer kort geheugen.
Pas in 2016 werd het mogelijk om tijdelijk te verhuren; direct daarna en in logische samenhang hiermee, werd de wet regulering leegstand aangenomen, die het gemeentes mogelijk maakte enorme boetes (tot 20.000 euro) op te leggen bij leegstand langer dan 6 maanden.

De gemeente Amsterdam heeft hier in 2017 onmiddelijk gebruik van gemaakt met het invoeren van zeer strenge regelgeving.

In een coherent bestuurd land mag het duidelijk zijn, dat het niet mogelijk is om private personen op deze wijze te dwingen, middels torenhoge boetes, om hun woning voorgoed ter beschikking te stellen aan een hun onbekende persoon.

De middenhuur regulering, zorgt er dan voor, dat de verhuurder ook financieel geruïneerd wordt.

Immers moet hij (bijv) een 60 m2 appartement in Amsterdam (WOZ waarde 500.000 ) verhuren voor 1100 Euro per maand, terwijl hij aan box 3 belasting minimaal 10.000 Euro per jaar betaalt.

De eerste verhuurder, die deze regulering aan het Europees Handvest van de Rechten van de Mens laat toetsen (anti discriminatie wetgeving, eigendomsrecht) zal dit ongetwijfeld winnen.

Vraag2

Zijn er aanvullende groepen huurders die mogelijk ook in de regeling thuishoren?
Iedereen, die als huurder zelf een tijdelijk contract wenst af te sluiten.

Vraag3

Zijn er groepen huurders die in de regeling staan, die daar mogelijk niet in thuis horen?
?? Ik ben van mening, dat huurders zelf kunnen beoordelen, of zij een tijdelijk contract wensen.