Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec
Reactie
Naam
|
B. Hobelman
|
Plaats
|
Ulft
|
Datum
|
5 november 2015
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op het ontwerpbesluit en toelichting?
Ervaringen van een speed-pedelec gebruiker:
1. Een speed-pedelec fietser gaat bij hoge uitzondering 45 km/h, de meest verkochte speed-pedelec (Sparta ION E-speed) kan zelfs niet harder dan ca. 37 km/h (gemeten waarde).
2. Harder dan 25km/h binnen de bebouwde kom is gevaarlijk aangezien het verkeer geen rekening houdt met een fietser die sneller gaat. 20-25km/h is een veilige snelheid.
3. Een speed-pedelec fietser die samen met gewone fietsers (of e-bikes) mee fietst gaat 15-20 km/h op de rijbaan fietsen.
4. Ook zal een speed-pedelec gebruiker zijn ondersteuningsniveau aanpassen aan de beschikbare accucapaciteit. Lage snelheid is grotere actieradius, dus geen 45 km/h maar lager.
Resumerend:
45 km/h op de rijbaan kan best veiliger zijn dan op het fietspad, maar dit is een theoretische snelheid, in de praktijk is die snelheid meestal lager. Met 20 km/h op de fiets tussen de auto's en vrachtverkeer, dat is pas gevaarlijk. Ik ga dat niet doen.