Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 ivm het vaststellen van regels speed-pedelec
Reactie
Naam
|
J.H. Bonarius-de Hoop
|
Plaats
|
De Bilt
|
Datum
|
17 november 2015
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op het ontwerpbesluit en toelichting?
Goedendag,
Een elektrische fiets is een interessant alternatief voor woon-werk verkeer: het ontlast de (snel)wegen en OV spits. Ikzelf rijd 36 km per dag. Als ervaren fietser rijd ik 30+ km/u. Ik heb een elektrische fiets geprobeerd, maar was door de 25 km/u snelheidsbeperking later op werk. Een simpele speed-pedelec bood uitkomst: de ondersteuning tot 30 km/u is voldoende. Als mensen op een E-bike langzamer gaan dan op een gewone fiets, is het voordeel weg.
Een speed-pedelec als bromfiets op de rijbaan forceren is een slecht idee. Het motorvermogen van de speed-pedelecs fietsen is vaak maar 350W, waar een brommer/scooter een vermogen heeft tot 4500W! Hoewel de fiets theoretisch 45 km/u kan, zal een gemiddelde gebruiker 30-35 rijden. Verder is een fiets stukken instabieler dan een brommer, en zwalkt ook nog doordat de bereider constant moet bewegen om te trappen. Tussen de auto's (50+ km/u) is dat levensgevaarlijk! Het lijkt mij tevens erg irritant voor automobilisten.