Herziening ministeriele regeling spoorverkeer
Reactie
Naam
|
Shunter Tractie BV (Hr. F Groenewegen)
|
Plaats
|
Rotterdam
|
Datum
|
11 april 2016
|
Vraag1
Heeft u opmerkingen op de voorgestelde wijzigingen en toelichting daarop?
V.w.b. de in te voeren combinatie radiobediening en ETCS-voertuig:
- Houdt dit (ook) een verbod in om in ERTMS-gebied met
krachtvoertuigen, ook die met een maximale snelheid van 40 km/h,
te werken die niet zijn voorzien van ETCS?
- Radiobediening dient er o.a. voor om een krachtvoertuig te laten
duwen. De geduwde voertuigen zijn niet voorzien van treinbeveiliging
(ETCS of anderszins).
- Hoe gaat de ETCS-installatie om met geduwde bewegingen?
Normaliter zal bij het bezet raken van een spoorsectie het
beveiligingssysteem dat detecteren waardoor de treinbeveiliging zal
ingrijpen bij passage van balises door een achterop rijdend
krachtvoertuig.
- In momenteel bij ons bekende situaties wordt een in Shunting-mode
rijdend krachtvoertuig gestopt na het (in tegengestelde) richting
passeren van een inrijsein. Dat is te laat (zou bij een uitrijsein moeten
plaatsvinden) of te vroeg (de vrije baan kan niet gebruikt worden voor
rangeerbewegingen, niet conform Regeling Spoorverkeer art. 39).
Het geheel kan naar onze mening leiden tot op dit moment onvoorziene effecten waardoor vertragingen dan wel slecht tot niet werkbare situaties die onder omstandigheden hogere kosten als gevolg hebben waardoor de concurrentiepositie van de spoorsector (verder) benadeeld wordt.