kabinetsnotitie stelselwijziging omgevingsrecht
Reactie
Naam | Gemeente Castricum (ing A.A. Koning) |
---|---|
Plaats | Castricum |
Datum | 16 maart 2012 |
Vraag1
Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het stimuleren van ontwikkelingen in de fysieke leefomgeving?Kunt u dit toelichten?
hier gaat slechts een zeer geringe stimulans van uit
Inhoudelijk blijft de regelgeving in hoofdzaak het zelfde, het wordt nu alleen samengevoegd
Allerlei onderzoeksplichten blijven (Flora/Fauna, Archeologie, milieu, bodem, geluid, duurzaamheid (nieuw in bouwbesluit).
Op de punten waar deregulering wordt voorgesteld gaan lagere overheden aanvullend beleid opstellen en verordeningen vaststellen.
Per saldo levert het voor de burger nauwelijks iets op
Vraag2
Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan de kwaliteit van de fysieke leefomgeving?Kunt u dit toelichten?
Zal nauwelijks veranderen.
zie antwoord vraag 1
Vraag3
Bent u van mening dat het nieuwe stelsel bijdraagt aan het oplossen van de grootste knelpunten uit de dagelijkse praktijk? Kunt u dit toelichten voor de drie voor u belangrijkste knelpunten?nauwelijks
Knelpunten blijven:
- te lange procedure voor het afwijken van het bestemmingsplan.
- toenemende onderzoeksplicht (hoge kosten voor aanvragers), zie ook onder 1
- onduidelijkheid welke procedure voor omgevingsaanvragen en hierbij; wat is de toegevoegde waarde van de uitgebreide voorbereidingsprocedure ten opzichte van de reguliere procedure
(behoudens de behandeltermijn)
Vraag4
Welke drie aspecten van de stelselwijziging moeten volgens u met prioriteit worden verwezenlijkt?- kruimelgevallenlijst uitbreiden (in ieder geval met met het gebruik van gronden, ook buiten de bebouwde kom)
- procedure voor afwijken van bestemmingsplan inkorten/vereenvoudigen (projectbesluit e.d.)
- beeldkwaliteitsplannen zoals opgenomen in bestemmingsplannen en de welstandsnota combineren of zelfs afschaffen
Vraag5
Heeft u nog andere suggesties voor het nieuwe stelsel?- één procedure voor omgevingsaanvragen, waarbij alleen de behandeltermijn onder strikte gevallen kan variëren en/of verlengt mag worden.
Toelichting:
Reguliere procedure:
- gemandateerd besluit door ambtenaar
- 6 weken voor indienen bezwaar
- behandeling bezwaar door bezwaarcommissie
waarna dan de beroepsfase
Uitgebreide procedure:
- concept-besluit 6 weken ter inzage (opgesteld door ambtenaar)
- def-besluit incl zienswijze behandeling, door zelfde ambtenaar.
en dan direct de beroepsfase.
Hieruit blijkt dat de reguliere procedure een betere (meer onafhankelijke) rechtsbescherming biedt.
Dus waarom nog steeds 2 procedures (behoudens de behandeltermijn)