Wet stikstofreductie en natuurverbetering

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Laag-Keppel
Datum 3 juni 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Allereerst heb ik bezwaar tegen de zeer korte termijn waarop de consultatie plaats vind, ook grotendeels in het Pinksterweekeinde. Hiermee geeft u niet aan dat u serieus werk maakt van burgerparticipatie is lijkt deze inspraak alleen voor de bühne om in een later stadium bezwaarschriften te voorkomen.

Maar dit wetsvoorstel is niet volledig en zal tot onnodig hoge kosten leiden voor de maatschappij.

U werkt met streefwaardes maar maakt hierbij geen onderscheid in reeds aanwezige stikstofgevoelige habitattypen en de zogenaamde wensnatuur. Deze wensnatuur leidt tot onnodig lage emissiewaarden. Ook is het twijfelachtig of alle investeringen wel het beoogde resultaat zullen gaan opleveren.
De bestuursorganen die programma's uitvoeren gaan ook de data voor evaluatie aanleveren. Dit is niet objectief. Graag zou ik in de wet vastgelegd zien dat we toewerken naar splitsing van deze taken zodat de volksvertegenwoordigers beter en op basis van objectieve informatie hun controlerende taak kunnen uitvoeren. Nu levert een beperkt resultaat de bestuursorganen weer een nieuwe pot met geld op, een perverse prikkel.
Ook zou ik in deze wet vastgelegd willen zien wat de maximale stand van predatoren in de omgeving van Natura2000 gebieden mag zijn. Alle investeringen in gunstige habitats worden teniet gedaan door de ongeremde groei van deze predatoren, het evenwicht is verstoord en verdere investeringen kunnen op deze manier onvoldoende renderen.
Ook in deze wet vastleggen dat ALLE activiteiten die stikstofbelasting op Natura gebieden veroorzaken vergunningsplichtig zijn en afspreken hoe hierop gehandhaafd gaat worden, ZONDER uitzondering van bepaalde bedrijfstakken of de luchtvaart.
Een scheiding aanbrengen tussen NH3 en NOx aangezien deze stoffen zich in de natuur verschillend gedragen. Bovendien biedt scheiding de agrarische sector behoud van ontwikkelingsruimte waarmee innovatie mogelijk blijft en de sector een wezenlijke bijdrage kan leveren aan de oplossing van het stikstofprobleem.