Wet stikstofreductie en natuurverbetering

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Mastenbroek
Datum 6 juni 2020

Vraag1

Wat vindt u van dit wetsvoorstel?
Hartelijk dank voor ruimte om te reageren.
Graag nodig ik u nadrukkelijk en van harte uit een bezoek te brengen aan een agrarisch bedrijf om de praktische uitwerkingen van uw beleid zelf te ondervinden. Ik twijfel er niet aan dat u over de benodigde contact gegevens al beschikt
Om inhoudelijk reactie te geven op dit voorstel:
1 neem in acht hoe de stikstof OPNAME van de agrarische gewassen ook de netto depositie van de sector beïnvloedt.
2 neem in acht dat ook andere industrieën een bijdrage leveren, te noemen maar niet beperkt tot: Luchtvaart, biomassa, energie en verkeer. Om maar te zwijgen over de nog altijd beschermde ganzen, met hun grasconsumptie en stikstof depositie nota bene IN uw natura 2000 gebieden. Niet per wind maar lokaal. Tastbaar en zichtbaar, niet onderhevig aan metingen van een bureau.
3 het is volstrekt onduidelijk waarom de politiek nog altijd besluitvorming uitvoert op basis van modellen. Kom maar meten waar mijn stikstof blijft, dan praten we verder.
4 alvorens het voer voor melkvee qua maximaal eiwit gehalte te beperken is het u aan te raden uzelf ditmaal daadwerkelijk in te lezen in de complexe wereld van rantsoen bepalingen voor melkvee. Er blijkt dat u geen weet heeft van de verstrekkende invloed op gezondheid van de Nederlandse veestapel wanneer dergelijke verregaande maatregelen worden getroffen. Wenst u werkelijk wereldwijd de kleinste ecologische voetafdruk van de sector niet langer te waarderen, en ziet u liever productie in andere landen/werelddelen? Als je een echte groene rakker bent waardeer je de uitzonderlijk hoge kwaliteit van de Nederlandse agrarische sector en zou het wenselijk zijn de veestapel te verdubbelen. Hiermee vermindert u de productie in regio’s met grotere ecologische afdrukken.
5 kunt u eerlijk zijn over de unieke situatie van een twee maand durende vlieg stop en de daarbij opgeleverde inzichten in de werkelijke belasting van de luchtvaart op dit punt?

Zoals u merkt schrijf ik deze reacties enig sinds gepikeerd. Helaas heeft het huidige beleid de lontjes in de sector behoorlijk verkort. Ik begrijp dat vereenvoudiging in de regelgeving bewerkstelligd moet worden door ambtenaren die nu een werkplek hebben en vervolgens hun eigen positie ondermijnen wanneer het systeem zal vereenvoudigen. Opgesloten in deze patstelling beschouw ik mijn positie als een oorlog reeds verloren. Onderschat echter niet de strijdlust van een verbitterde, uitgemergelde sector. Tot te schijt ons dood.