Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

Reactie

Naam Nederlandse Vereniging voor Logopedie en Foniatrie (J de Waal-Bogers)
Plaats Woerden
Datum 7 juni 2023

Vraag1

Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Door de jaren heen constateren we dat logopedisten steeds vaker niet meer in dienst zijn van scholen maar gevraagd worden vanuit de eerstelijns zorg logopedische zorg aan te bieden op scholen is de logopedische ondersteuning op school niet meer aanwezig (denk bijvoorbeeld aan de begeleiding van leerlingen met een taalachterstand en/of -stoornis). Hierdoor komen de logopedische werkzaamheden ter ondersteuning van het onderwijsproces steeds meer te vervallen. De logopedist werkzaam in de eerstelijn mag geen onderwijsondersteunende taken uitvoeren maar heeft zich te houden aan de richtlijnen en protocollen vanuit de zorgverzekeringswet. Hierdoor krijgt de leerling geen passende ondersteuning op school tbh zijn onderwijsbehoeften. Hierdoor kan de logopedist de leerkracht onvoldoende ondersteunen bij zijn onderwijstaken. Dit is zorgelijk omdat de logopedist verdwijnt uit het personeelsbestand en hiermee verdwijnt de logopedische expertise mbt het ondersteunen van het onderwijsproces.

Vraag2

Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
We denken dat voor toekomstbestendig en kwalitatief goed onderwijs de logopedist van grote waarde kan zijn ter ondersteuning van de leerkracht, waardoor het werk van de leerkracht aantrekkelijker wordt. Voor de logopedist is een dienstverband in het onderwijs aantrekkelijker dan werkzaamheden vanuit de eerstelijns zorg op school omdat de logopedist zich dan primair kan richten op de ondersteuning van het onderwijsproces.

Vraag3

Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
We vinden het noodzakelijk dat de functieomschrijving en de bijbehorende functiewaardering van logopedisten in het onderwijs voldoet aan de taken en verantwoordelijkheden van de logopedist in het onderwijs.

Vraag4

In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Er is erg veel ruimte mbt de invulling van het personeelsbeleid mbt ondersteunend personeel terwijl ondersteunend personeel zoals de logopedist kunnen bijdragen aan een betere kwaliteit van het het onderwijs en betere resultaten voor leerlingen.