Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

Reactie

Naam In Aspectu Coaching (Eigenaar Marieke Van Mannekes)
Plaats Nieuwerkerk aan den IJssel
Datum 11 mei 2023

Vraag1

Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Laat juist ruimte voor een diversiteit aan contractvormen. Een deel van het onderwijspersoneel vindt een vast contract aantrekkelijk, maar niet iedereen. Laat dus juíst ruimte aan hen die graag een meer afwisselend werkveld voor zichzelf creëeren door tijdelijke posities te vervullen of door als ZZP'er te werken. Echt: dán maak je het onderwijs aantrekkelijker als werkgebied.

Vraag2

Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Ik las vandaag dat er reeds 85% aan vaste contracten is (landelijk, gemiddeld), dus 80% is vast haalbaar. Het is alleen niet wenselijk dit te verplichten. Nogmaals: niet iedere werknemer in het onderwijs zit te wachten op een vast contract.

Daarnaast : dit is nóg meer regulering die de focus binnen het onderwijs ergens neerlegt, waar deze niet hoort. Namelijk op personeelsbeleid in plaats van op gedegen onderwijs & pedagogisch handelen. Dáár zou de focus op moeten liggen.

Vraag3

Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Geef ruimte voor maatwerk; stimuleer de professionele ontwikkeling van personeel; creëer mogelijkheden voor een extra paar handen in de klas; creëer een WO-opleiding voor onderwijzend personeel; creëer mogelijkheden voor een grotere diversiteit aan expertise in de school, zoals orthopedagogen, experts op leren-leren, op HB, enzovoorts; verleg de focus van op grote schaal toetsbaar rekenen en technisch (tempo) lezen naar begripsontwikkeling, onderzoeksvaardigheden en levenslessen; creëer mogelijkheden om het gildesysteem terug in werking te stellen (praktisch leren van experts, tot op hoog ontwikkelingsniveau); focus meer op mens-ontwikkeling dan op toetsvaardigheden-training; creëer ruimte voor het begeleiden van de ontwikkeling van leerlingen in plaats van het voorkauwen van feitenkennis.

En zo meer.

Werk vanuit de Wat Werkt Wel. Daar móet wetenschappelijke basis voor zijn, dat kan niet anders. Onderzoek op welke wijze bijvoorbeeld ontwikkelingspsychologie kan bijdragen aan de verbetering van onderwijskwaliteit, daar is zó veel te halen!

Vraag4

In hoeverre vindt u het voldoende duidelijk wat dit wetsvoorstel betekent op het niveau van de rechtspersoon die de school in stand houdt (bevoegd gezag) en de school?
Daar heb ik geen zicht op.