Wetsvoorstel strategisch personeelsbeleid

Reactie

Naam Anoniem
Plaats Wijhe
Datum 31 mei 2023

Vraag1

Welke suggesties heeft u om het wetsvoorstel te verbeteren?
Ik zou eens kijken naar zij instromers zonder HBO of WO diploma. Er wordt binnen de overheid, ook bij deze regeling, weer alleen gekeken naar diploma’s en niet naar ervaring.
Ik heb ooit mijn VWO diploma gehaald en ik ben daarna, zonder HBO of WO diploma, op vele plekken terecht gekomen waar ik op dat niveau heb gewerkt én betaald werd.
Op het moment dat ik de overstap wilde nemen naar het onderwijs, bleek dat een zij instroomtraject, waarbij je direct betaald krijgt als leerkracht, voor mij niet weggelegd was. Ik moest naast mijn studie blijven werken en van 4/5 dagen werk op mijn niveau, naar 3 dagen werk onder mijn niveau. Minder uren en per uur minder betaald.
Dat kan alleen met financiële steun van een partner of veel spaargeld.
Gelukkig ben ik creatief en vond ik een school en een detacheringsbureau die mij wel op niveau inschatten, en sta ik een tijd voor de klas. Het grootste voordeel is, dat ik vlieguren voor de klas maak en er geen andere baan meer naast hoef te doen.

Mijn Hogeschool heeft op de verkorte deeltijd pabo, goed gekeken naar studenten die ze toelieten. Afvallers zijn studenten die het onderwijs tóch niet leuk vinden of het financieel niet redden.
Mijn HBO-diploma dat wel meetelt, haal ik volgend jaar.

Vraag2

Denkt u dat er in uw schoolorganisatie voldaan kan worden aan deze wettelijke eisen? Waarom wel of niet?
Op mijn school werken al mensen die nog met de opleiding bezig zijn, maar geen zij instromer zijn, al.

Vraag3

Heeft u andere kansrijke voorstellen/suggesties/ideeën, aanvullend op deze wet- en regelgeving die er toe leiden dat alle besturen goed strategisch personeelsbeleid voeren?
Onderwijsinstellingen moeten ‘out of the box’ kunnen en mogen denken.
Ik werk nu voor een detacheringsbureau met opslag, omdat ik dan wel mijn gewenste salaris kan verdienen. Via de stichting is dat niet mogelijk.
Scholen én Hogescholen zouden samen moeten bekijken wie zij geschikt achten voor een zij instroom traject. Een diploma zou geen vereiste moeten zijn én is geen garantie. Meer maatwerk om de mensen waar de school de potentie in ziet, te begeleiden tijdens de opleiding én ondertussen meer handen in de school.